data - Mare parte ( 22 de miliarde de lei) din totalul investitiilor din 2017, 34,4 miliarde de lei, ar urma sa vina din fonduri europene, ceea ce face ca investitiile din buget sa ajunga sa fie anul acesta unele dintre cele mai mici - daca nu cele mai mici - din ultimii 12 ani.

Finantele au bugetat pentru 2017 cheltuieli totale de investitii de 34,4 miliarde de lei, dar mizeaza pentru realizarea lor, covarsitor, pe fondurile UE , nerambursabile (venituri de 22 mld. lei), ceea ce ar putea face din 2017 cel mai prost an pentru investitiile din buget (cheltuieli de capital) de la aderarea la UE pana in prezent.


Acest lucru poate insemna ca, din buget, (sca­zand sumele asteptate de la UE), ar urma sa fie cheltuite pe investitii 12 mld. lei - cea mai mica sume de la aderarea la UE incoace. Pe de alta parte, acelasi document arata, la un alt capitol, ca in structura cheltuielile de investitii din buget (cheltuielile de capital) vor fi de 2,47% din PIB, iar din fondurile UE de 1,56% din PIB, adica 20 mld. lei din fonduri publice si 12 miliarde din banii UE. Chiar daca scenariul in­vesti­tio­nal real ar fi acesta din urma, cheltuielile de capital tot vor fi ce­le mai mici inca de dinainte de aderare incoace - cel pu­­tin din 2006, ultimul an pentru care Finantele mai pas­treaza date despre executiile bugetare anuale. Ramane ca Finantele sa publice executia pe 2016 si  se va vedea structura cheltuielilor, inclusiv a investi­ti­ilor.


Economistii nu cred insa ca ar exista bani chiar si pentru aceste investitii modeste ca pondere in PIB.


Economistul Dragos Cabat comenteaza: "Nu ai cum sa ai acest nivel de cheltuieli pe investitii pentru ca veniturile pe care se bazeaza ele sunt "superoptimiste". Nu ai cum sa realizezi o crestere economica de 5,2% in 2017, nu ai cum sa atragi 22 de miliarde de lei bani nerambursabili, nu ai cum sa strangi din taxe atat cat ai bugetat. Foarte probabil, la recti­fi­ca­rile ce vin, sacrificate vor fi investitiile, asa cum se intam­pla mereu".


Raportul privind situatia macroeconomica care insoteste bugetul admite ca majorarea cheltuielilor de personal are influenta asupra cheltuielilor de investitii: "Chel­tuielile de personal si cele de natura asistentei so­cia­le se majoreaza la inceputul orizontului de prognoza atat in valoare nominala cat si ca pondere in PIB pe fondul masurilor recent adoptate la inceputul anului 2017. Catre finalul orizontului de programare acestea isi diminueaza dinamica nominala sub cea a produsului intern brut pentru a crea mai mult spatiu fiscal pentru cheltuielile de investitii". De asemenea, insista documentul, reducerea ponderii in PIB a celorlalte naturi de cheltuieli creeaza spatiu fiscal pentru majorarea substantiala a cheltuielilor de investitii de la 4,2% din PIB in 2017 la 6,8% din PIB in anul 2020 in conditiile asigurarii unei ajustari a deficitului bugetar cash in medie cu aproximativ 0,5 puncte procentuale in fiecare din ultimii doi ani ai intervalului de prognoza.


Asa stand lucrurile, cel putin pentru 2017, mai mult se asteapta de la investitiile private.


Potrivit Finantelor, evolutia economica estimata pentru 2017 (o crestere de 5,2%) se bazeaza pe inves­titii si pe consum, dar consumul va ramane vioara intai.


Finantele cred ca si-au facut datoria adoptand o se­rie de legi si norme care sa conduca la cresterea inves­titi­ilor private. Asa ar urma sa creasca toate ramurile. Pentru industrie, care face un sfert din PIB si care asi­gu­ra o buna parte a exporturilor, Ministerul Finantelor (co­­piind ultimele date ale Comisiei Nationale de Prog­no­za) imparte felia de tort cea mai mare: o crestere de 6% in 2017, de la una de 1,5-2% in 2016. De asemenea, indus­tria ar urma sa contribuie la cresterea economica cu 1,4% din PIB, de la un 0,6% din PIB estimat in 2016.


Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR),spune ca , din punctul sau de vedere, astfel de date ridica mari semn de intrebare: "Cererea interna scade, deci industria ar trebui sa creasca pe baza exporturilor. Or, intr-o perioada in care in Europa si in lume apare izolationismul, protectionismul este greu de crezut. Lumea se inchide, se protejeaza. Este an electoral in Franta si politicienii sustin protejarea locurilor de munca din tara. Marea Britanie va iesi din piata comuna, iar Trump a anuntat deja masuri pentru mentinerea companiilor in SUA. Iar noi lucram, in general, pentru comenzile primite din afara. E greu de crezut ca vom avea o crestere atat de mare a industriei".


Finantele admit ca tensiunile geopolitice pastreaza incertitudinea la niveluri ridicate si pot deveni un mare impediment pentru investitii, comparativ cu asteptarile, dar adauga: "Acest risc este inca dificil de cuantificat cu exactitate, intrucat inca nu sunt oficial definite prioritatile si directiile de actiune ale noii administratii din SUA, pana acum fiind exprimate doar opinii ale principalilor viitori decidenti de politica externa a SUA."


Prin urmare, varianta pozitiva predomina in strategia Ministerului Finantelor. Sunt vazute cresteri majore nu doar in industrie, ci si pentru constructii, cu un plus tot de 6%.


Or, constructiile au scazut in primele 11 luni din 2016, cu 1,5% serie bruta si 0,9% serie ajustata.


In privinta ritmului de crestere a formarii brute de capital fix (investitiile) acestea ar urma sa aiba, potrivit Finantelor, un avans in 2017 de 7,2%, la fel ca cele privind consumul final al populatiei. Dar, in trimestrul al treilea din 2016, investitiile in economie au avut un recul, de minus 0,8% dupa un avans de 6,8% in T1 si de 7,6% in T2.


Unele investii au fost amanate din cauze conjuncturale - s-a asteptat eliminarea taxei pe stalp sau a supraccizei. Asa stand lucrurile, Andrei Radulescu, senior economist al Bancii Transilvania sustine, in raportul sau BTmonthly12, ca investitiile productive ar putea sari de la un plus de 3,9% in 2016 la 6,3% in 2017, in vreme ce consumul se va tempera de la un plus de 7,6% anul trecut la 5% anul acesta.


Finantele enumera, in Raportul privind bugetul pe 2017, masurile luate de la inceputul anului care ar trebui sa conduca la cresterea investitiilor private: aplicarea nelimitata in timp a facilitatii fiscale de scutire de impozit a profitului reinvestit; contribuabilii care desfasoara exclusiv activitati de inovare, cercetare-dezvoltare sunt scutiti de la plata impozitului pe profit in primii 10 ani de activitate, incepand cu anul 2017.


Modificarea uneia dintre conditiile ce trebuie indeplinita de persoanele juridice romane pentru incadrarea in definitia microintreprinderii in sensul majorarii limitei veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 100.000 euro la 500.000 euro; stabilirea unei cote de impozitare de 1% pentru microintreprinderile care au unul sau mai multi salariati si eliminarea cotei de impozit de 2% pentru microintreprinderile care au un salariat.



Credits: http://www.sfin.ro

Adauga la favorite sau la principalele retele de socializare :

Alte articole din categoria noutati care s-ar putea sa te intereseze :
data Tendinte 2017 in fiscalitatea din Romania
data Becali a reactionat dupa mesajul transmis de Celeban prin intermediul Gazetei: Chiar azi i-am zis lui Lutu
data Cele mai importante schimbari fiscale care ii vor afecta pe antreprenori in 2017
data Cupa Davis: Florin Mergea nu va evolua in meciul cu Belarus
data Guvernul a prelungit cu doua zile termenul de depunere a declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente
data Personalizarea - cel mai important trend in e-commerce in 2017. Cativa pasi simpli sa-ti personalizezi magazinul online
data Replica Agerpres la acuzele de cenzura: Respectarea standardelor jurnalistice nu reprezinta cenzura/ Sindicatul il contrazice pe director si cere interventia Parlamentului la Agerpres
data Tendinte 2017 in fiscalitatea din Romania(studiu EY)
data ANAF propune schimbarea procedurii de publicare a romanilor aflati pe lista rusinii
data Inventarul modificarilor fiscale care se aplica de la 1 februarie